Norsko

Norsko - 15.den: Ostrov Senja a samota u jezera Andervatnet

9. února 2017 v 16:08 | Mal
Naše poslední kroky Skandinávií vedou na Senju, ostrov ležící daleko na severu Norska. Člověk by myslel, že tady na konci světa budou lišky dávat dobrou noc, ale ve Finnsnes to žije, ve městě dokonce stojíme v koloně (snad jediné za celou dovolenou). Senja má plus, že se na ni dá dojet normálně po mostě, takže se nemusíme nikam přeplavovat trajektem.

Norsko - 14.den: Větrné Lofoty s thajskými plážemi

25. ledna 2017 v 15:48 | Mal
Lofoty jsou překrásné - zvlášť, když konečně přestane pršet. V podstatě se stačí jen postavit a cvakat. A kde zrovna nejsou skály nebo moře, tam překrývá zemi koberec dřínů švédských.

Norsko - 13.den: Deštěm zahalené Vestrály

18. ledna 2017 v 18:06 | Mal
Ráno je v Ragu počasí ještě horší, takže to pro tento rok vzdáváme a vydáváme se dál na sever. Po přeplutí moře se napojujeme zpátky na silnici a míříme na Lofoty a Vestrály. Stále nás čeká pěkný kus cesty, protože objížděním pobřeží se ty kilometry natahují a natahují (i když oproti Západním Fjordům na Islandu je to ještě pohodička). Můžeme se aspoň kochat opět neskutečnou krajinou s různě tvarovanými ostrými skalisky.

Norsko - 12.den: Odtátý ledovec Svartisen a NP Rago se smaragdovou řekou Laksagá

10. ledna 2017 v 16:45 | Mal
Přejezd Norskem na sever je velice zdlouhavý. Za Trondheimem už vede jen jedna jediná silnice, která pak na jednom úseku končí a musíme se kus přeplavit trajektem. Než se tam však vůbec dostaneme, je nutné přejet celé "střední" Norsko. A to je nekonečné. Poté, co tedy přetrpíme den až dva takřka nepřetržité jízdy v autě, dostáváme se alespoň kousek pod úroveň polárního kruhu. Chtěli jsme se podívat na ledovec Svartisen, ale trochu se to komplikuje. Ledovec už tam totiž není.

Norsko - 11.den: Výšlap na Kjerag

2. ledna 2017 v 13:47 | Mal
Kjeragbolten - takovej ten zaklíněnej šutr v několikasetmetrové výšce nad Lysefjordem, co určitě znáte z google obrázků. Na každé fotce je vidět jen obrys odvážlivce, co se nad propast odvážil přeskočit, kolem skály, modrá obloha a liduprázdno. Sem musím! vykřikne obdivně každý druhý turista a v hlavě se mu už míhají představy, jak se osamocen bude trmácet skalami, supi mu budou kroužit nad hlavou, až nakonec dorazí do cíle, vyšplhá se vítězoslavně na Kjerag a hodiny pak bude z kamene pozorovat romantický západ slunce. Ale hádejte co - ono to v realitě vypadá o dost - vlastně úplně - jinak.

Norsko - 10.den: NP Hardangervidda a výlet na Falkenuten

27. prosince 2016 v 19:38 | Mal
Když se ráno probouzíme, nemáme slov. Kam se hrabou všechny hotely světa...

Norsko - 9.den: NP Folgefonna, ledovec Buarbreen a další koupání

20. prosince 2016 v 17:02 | Mal
Vydáváme se k dalším ledovcům. Projíždíme kolem moře a ty výhledy jsou naprosto... kýčovité. Nebýt zbytků sněhu vrcholcích, mysleli bychom, že jsme někde na jihu.

Norsko - 8.den: Vodopád Voringsfossen a koupačka v ledovém jezeře

14. prosince 2016 v 15:29 | Mal
Ráno nepotřebujeme budíka - přichází si pro nás uvítací výbor.

Norsko - 7.den: Další kouty Jotunheimenu a ledovec Nigardsbreen

9. prosince 2016 v 9:47 | Mal
Opouštíme naši říčku a míříme za dalšími krásami Jotunheimenu. A že je na co koukat:

Norsko - 6.den: Výstup na Galdhopiggen; v zajetí kamení a sněhu

2. prosince 2016 v 12:13 | Mal
Galdhopiggen je se svými 2469m n.m. nejvyšší horou Norska. Leží v srdci národního parku Jotunheimen, o kterém už jsem vám psala. Na vrchol Galdhopiggenu vedou dvě cesty - první je technicky jednodušší, ale trochu delší, druhá zase vede přes ledovec. S tím se pojí i nutnost zaplatit si horského průvodce, protože v ledovci se vytvářejí stále nové praskliny a vstup na vlastní pěst je sem zakázán. Také je tu nutno při vjezdu zaplatit mýtné. My volíme jednodušší variantu bez ledovce. Ta začíná u chaty Spiterstulen. I zde je vjezd zpoplatněn, ale až na parkovišti u chaty. Vůbec nám to nevadí. Severští bohové se konečně smilovali a tak si užíváme krásný slunečný den. V jiném počasí bychom si ani výstup na Galdhopiggen nelajzli. Jelikož nevíme, která cesta je která, samozřejmě nejdřív zabloudíme k Juvashyttě (varianta s ledovcem). U závory nám konečně dochází, že jsme tu blbě, takže se chvilku kocháme krajinou a vyrážíme zpátky, abychom ten výstup vůbec stihli. Pokud jste sváteční horalové jako my (a chcete po cestě fotit, kochat se, a zase fotit), doporučuji na túru vyhradit celý den.

Norsko - 5.den: Pořád prší aneb Jak jsme z Trollstigen viděli jen zábradlí

28. listopadu 2016 v 14:50 | Mal
Ráno nás probouzejí kapky, divoce bubnující na svrchní plachtu stanu. Je to lepší než bagr, ale ne o moc. Na dnešek jsme totiž měli naplánovanou Trollstigen, jednu z nejznámějších norských silnic, která se strmě šplhá údolím až na vrchol, odkud mají turisté možnost jít si vyfotit bombastický výhled zpět na údolí. Máme pekelnou smůlu; kvůli mlze a dešti je vidět asi tak dva metry před sebe.

Norsko - 4.den: Nakouknutí do NP Dovrefjell a údolí pod Amotanem

20. listopadu 2016 v 13:57 | Mal
Jelikož už to jsou tři dny, co jsme se naposledy sprchovali, naznáváme, že přišel nejvyšší čas se vykoupat. Venku je překrásných 14°C a my skáčeme do řeky. Teplotu vody si radši nedomýšlíme. Docela nechápu, jak je možné, že nikdy nejsem z podobných akcí nemocná - abyste rozuměli, nejsem žádný otužilec, ba naopak, jsem odchovanec ústředního topení, co si rád napustí horkou vanu a hodinu se nehne. Sever má ale neskutečnou sílu, a tak ani moc nevnímám, že je kosa, při které v ČR normálně nosím bundu - skáču tam. Po koupačce jdeme ještě omrknout vodopád ležící kousek pod naším kempovištěm.

Norsko - 3.den: Národní parky Jotunheimen a Rondane

31. října 2016 v 15:20 | Mal
Ráno se teploměr zasekl na 6°C a už se nehne. Na červenec dobrý. Kvůli nepřízni počasí rušíme i túru nad Gjende - mraky jsou tak nízko, že bychom z toho nic neměli. Jako útěchu aspoň potkáváme obrovské stádo sobů, na malý okamžik dokonce vylézá sluníčko.

Norsko - 2.den: Oslo, Frogner park a NP Jotunheimen

17. října 2016 v 15:15 | Mal
Po předlouhé cestě jsme mrtví, a tak vyspáváme 12 hodin. Přitom sever ve svém pravém smyslu je stále v nedohlednu. Obíráme lesní plody a po borůvkové snídani v lese vyrážíme do Osla. Auto parkujeme free v odlehlejší uličce na kopci a do centra se vydáváme po svých.

Norsko - 1.den: Noční přejezd přes větrné mosty až pod Oslo

10. října 2016 v 15:59 | Mal
Konečně se dostávám k cestopisu o mém oblíbeném Norsku! Jak jsem již psala v úvodu, tuto fantastickou zemi jsem navštívila třikrát, takže tento cestopis bude sdružovat všechny naše zážitky od jižně položeného Osla až po chladnou Senju daleko za polárním kruhem. Následujících dvanáct dní strávíme na cestě jižní polovinou Norska, kdy vykonáme okružní cestu po nejkrásnějších národních parcích a dalších přírodních zákoutích.