Duben 2016

Island - 7.den: Geotermální oblast Hveravellir, brodění říčky, která tam neměla být, a vodopád Godafoss

30. dubna 2016 v 10:34 | Mal |  Island
Ráno nás poprvé za celou dovolenou vítá zatažená obloha. Opět nejsme schopní vstát brzy, a tak se na cestu vydáváme až kolem jedenácté. Silnice F35 je prvotřídní. Šotolina se zanedlouho mění v drsnou kamenitou polňačku, která zvláštně pravidelně drnčí. Zjišťujeme, že je kupodivu lepší jet rychleji než pomalu. Už docela hluboko ve vnitrozemí potkáváme odvážného cyklistu. Kdybychom věděli, že následujících několik kilometrů bude silnice z části pod vodou, asi bychom ho nabrali.


Island - 6.den: Západní fjordy, část II; tuleni a přejezd směr Hveravellir

29. dubna 2016 v 18:48 | Mal |  Island
Polární lišky se nekonají, tak radši rychle balíme stan a po rozloučení s teplou sprchou v kempu valíme dál. Za Súdavíkem míjíme ceduli s piktogramem tuleně a o kousek dál stojí i stoleček s krabicí, ve které jsou dva volně přístupné dalekohledy a několik zavařovaček s džemem s nápisem, že zaplatit za ně můžete v 1 km vzdálené kavárničce. Systém, který může fungovat jen na severu.

A tady už vidíme tuleně. Rozeznáte je od kamenů?


Island - 5.den: Západní fjordy, část I; vodopád Dynjadifoss

28. dubna 2016 v 14:29 | Mal |  Island
Při odjezdu z naší nádherné opuštěné krajiny zjišťujeme, že takřka za rohem se nachází další travnaté - a mnohem rovnější - místečko na stan, ale nevadí, i tak se nám krásně spalo. Je to až neuvěřitelné - opět svítí slunce. Podle předpovědi mělo pršet už včera, ale máme neskutečnou kliku.


Island - 4.den: Bezejmenná rudá poušť, poloostrov Snaefellsnes a skalní brána v Arnarstapi

27. dubna 2016 v 20:48 | Mal |  Island
Po ranním koupání v řece (no, abychom nekecali; bylo to spíš ošplouchání) opouštíme lávová pole a vracíme se na pobřeží; dnes chceme objet poloostrov Snaefellsnes. Za svítání nám málem uletěl stan, ale dopoledne se vítr trochu tiší a především - už čtvrtý den v kuse jsme bez deště!


Island - 3.den: Zlom litosférických desek Thingvellir, vodopády Hraunfossar a Barnafoss a lávové tunely Surtshellir

26. dubna 2016 v 15:27 | Mal |  Island
Ráno se probouzím jako první a když rozepínám nočním deštěm orosený stan, s potěšením zjišťuji, že mžourám do sluníčka. Jdu se projít po okolí a s nostalgickým úsměvem dýchám ten čistý chladný vzduch, dýchám sever. Už je to dva roky, co jsem naposledy byla v Norsku. Island je ale přeci jen jiný. U krajinného rázu je to samozřejmost, ale čekala jsem podobnou atmosféru, jako je ve Skandinávii. Pocit nekonečna, kdy celý den jdete tundrou a nepotkáte jediného člověka. Pocit volnosti, lehkosti, absolutní svobody, kdy nejste ničím a nikým kontrolováni, pocit, kdy běžíte jasnou nocí pod půlnočním sluncem nebo v mechu stopujete sobí stáda... Na Islandu tohle není. Je to jiné. Vezme vám sice dech, ale musíte si dát pozor, aby vám ho vrátil.


Island - 2.den: Modrá laguna, Raudholar, gejzír Strokkur a vodopád Gullfoss

25. dubna 2016 v 19:55 | Mal |  Island
Po pár hodinách spánku odjíždíme k Modré laguně. Celý komplex se nachází v nenápadném lávovém poli, ale cesta je hezky značená a stoupající pára je sama o sobě dostatečným ukazatelem. Vstupné do největšího geotermálního koupaliště na Islandu je v hlavní sezóně 45 euro na osobu - a to zahrnuje pouze to nejzákladnější - takže zanecháváme davy turistů jejich poněkud smradlavému cákání (pach síry je tu velmi výrazný) a vydáváme se po chodníčku obejít si alespoň přilehlá modrá jezírka.


Island - 1.den: Noční přílet a problémy v Sadcars

25. dubna 2016 v 13:56 | Mal |  Island
Island. Po půl roce plánování a pěti letech těšení konečně vyrážíme - z Brna autobusem Student Agency, a přesto, že přijel s půl hodinovým zpožděním, přímý let z Vídně do Keflavíku bez problému stíháme díky čtyřhodinové rezervě a super-rychlému odbavení na poloprázdném letišti.

Několik hodin pak pozorujeme, jak se letiště pomalu vylidňuje, a těšíme se čím dál víc, protože jsme se dozvěděli, že na Islandu otevřeli Kjöllur road z horní části a tudíž se dostaneme i do vnitrozemí! V letošním roce máme docela smůlu; na webu www.road.is/travel-info/road-conditions-and-weather/the-entire-country/island1e.html většina vnitrozemských cest (F-roads, průjezdné pouze autem 4x4) září červeně - jsou neprůjezdné, ačkoli hlavní sezóna už klepe na dveře.
Čtyřhodinový let se úmorně vleče do chvíle, než začínáme přelétat pevninu. Půlnoční slunce růžově osvětluje bílou masu, ze které trčí špičky skal. Je to paradox - z Vídně odlétáme po desáté večer, za tmy - a na Island dorážíme díky dvouhodinovému časovému posunu o půlnoci, do světla.

První problémy na sebe nenechají dlouho čekat a z domluvené autopůjčovny na nás nikdo nečeká.

Co že jsem to přežila?

23. dubna 2016 v 22:29 | Mal
I survived - my travels.

Po návratu z Islandu jsem si založila blog, abych napsala cestopis o naší cestě. Jenže pak jsem chtěla napsat i Gruzii. A zpětně o Norsku, Švédsku, Slovinsku, Finsku, Španělsku, Arménii, Rumunsku a všech dalších zemích a zajímavých místech, která jsem navštívila.

Pro méně chápavé jedince - I survived je myšleno jako hyperbola. Cestování miluju a o přežití to sice občas je, ale v té kladné adrenalinové rovině! Nechala jsem se inspirovat Islandem - na letišti v Keflavíku prodávají dřevěné magnetky na ledničku s nápisem "I survived Iceland". Kdo na Islandu byl a ví, jistě ho to pobavilo :)

Cestopis o Islandu najdete zde: http://i-survived-iceland.blog.cz/

U dalších zážitků z cest už brzy nashledanou!

Mal